Redan på 1980-talet köpte jag vintage från 1930-1940 talet och blev mobbad för det!


Det kanske är dags att plocka fram och damma av symaskinen och börja rita, köpa in tyger, kristaller, fjädrar, band och börja sy igen. Jag har inte sytt på 30 år....På 1980-talet sydde jag allt, ändrade och köpte vintage på second hand, när alla andra såg ut som Madonna eller bar axelvaddar med stora frisyrer, då klädde jag mig, sminkade mig och gjorde hår som på 1930 till 1950-talet.

Min faster lärde mig gå i höga klackar redan som 14-års ålder. Hennes tes var att allt under 10 cm är tofflor. Vilket folk hade en massa negativa åsikter om. Det ända jag tog från 80-talet var de breda elastiska skärpen som gjorde midjan trådsmal. Jag blev retat för mina långa ögonfransar, smala midja och stora mun.  Idag håller folk på med Tight lacing, förstora läppar (så det liknar ankans näbb) och ögonfransförlängning.
Då när jag blev retad så önskade jag att jag inte var så fel. Idag inser jag att det handlade om avundsjuka. På 1990-talet var jag en av de första som förlängde mitt hår. Folk visste inte vad det var. På 2000-talet gjorde alla hårförlängningar och satte in clips med hår. Då var mina egna borta för länge sedan. På 1980-talet band tjejer fast mig och försökte klippa av mig mina långa ögonfransar. Tack vare att jag kände killar som gick i samma skola som mig i klasser ovan mig, de kom alltid till min undsättning. Det var populära killar i skolan som flertalet tjejer var intresserade av. 

Det är trist idag att man inte kan göra fynd till bra priser. Utan allt kostar 1000-tals kronor för att det är populärt. På 80-talet kunde du hitta helt underbara kläder för ett par 20 kronor. För alla såg det som skräp som ingen ville ha. Jag fick högar med askar med silkesstrumpor som folk skulle slänga. Det var helt andra tider då. Jag önskar att jag hade shoppat mer!

Det här med att dekorera kläder, skor och väskor med glittrande kristaller gjordes redan på 1940-talet. Det gjorde jag redan på 1980-talet. Då fnös alla åt mina broderier. Det var ute och kommer aldrig bli modernt igen....Ta Burlesquen med Dita von Teese som har svarowski kristaller från topp till tå. Då hamnar hon på Bäst klädda lista!

Tänk vad jag har fått mycket kritik för att tycka om detta. Det är helt bisarrt. Det är bara kläder, frisyrer och makeup. När dessa människor håller på som värst med sin kritik. Då brukar jag fråga dem vad de tycker om krigen i Mellanöstern, Katastrofer, Svält i tredje världen och så vidare. Då vet dom inte vad de ska säga. De brukar inte klara av att möta större svårigheter än att klanka ner på outsiders. Ja, jag ser mig som en outsiders. Jag vill inte passa in i en påhittad norm som är olika för alla men alla tycker likadant. 


Kommentarer

Populära inlägg